PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 112 Z ODDZIAŁAMI
INTEGRACYJNYMI IM. MARII KOWNACKIEJ W WARSZAWIE
Procedury zostały opracowane zgodnie z
obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn. 17 listopada
2010 r. w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach.
§ 1.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole
polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych
związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu
wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych
związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym
związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§ 2.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
1) rodziców ucznia;
2) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub
specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
3) poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 3.
W szkole pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana
uczniom w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno - wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym;
4) porad i konsultacji.
§ 4.
Pomoc
psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje Dyrektor.
1. Pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
1)
nauczyciele pracujący z uczniem;
2)
specjaliści wykonujący w szkole
zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
§ 5.
Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony
w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest:
1)
rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów , w tym szczególnie
uzdolnionych;
2)
zaplanowanie sposobów ich zaspokajania;
3)
realizacja zaleceń i ustaleń zespołu;
4)
dokonywanie bieżących obserwacji efektywności
działań zalecanych przez zespół.
§ 6.
Dyrektor
po otrzymaniu informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno
-pedagogiczną wskazuje zespół
nauczycieli, których zadaniem będzie zorganizowanie i świadczenie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i wyznacza koordynatora.
§ 7.
1. Zespół/y
tworzy się niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego lub opinii lub orzeczenia
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
2. Zespół
tworzy się także dla ucznia nieposiadającego orzeczenia lub opinii, po otrzymaniu informacji
od nauczyciela lub specjalisty stwierdzającej, że ze względu na potrzeby
rozwojowe lub edukacyjne uczeń wymaga objęcia pomocą
psychologiczno-pedagogiczną, przy czym nauczyciel lub specjalista przekazuje tę
informację dyrektorowi niezwłocznie po stwierdzeniu takiej potrzeby.
§ 8.
W skład zespołu/zespołów wchodzą nauczyciele
oraz specjaliści pracujący z uczniem.
Zadaniem zespołu jest planowanie i
koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole w tym w
szczególności:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga
pomocy psychologiczno-pedagogicznej z
uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego
orzeczenie lub opinię także z uwzględnieniem
zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
3) określenie sposobu dostosowania wymagań
edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
4) dokumentowanie ustaleń z posiedzeń zespołu;
5)
opracowanie
IPET-u dla uczniów posiadających orzeczenie, KIPU (kartę indywidualnych potrzeb ucznia) i PDW
(plan działań wspierających) dla uczniów posiadających opinię psychologiczną
lub zakwalifikowanych przez dyrektora do objęcia pomocą;
6) określenie
działań wspierających rodziców ucznia;
7) w zależności od potrzeb określenie zakresu
współdziałania z poradniami specjalistycznym, organizacjami pozarządowymi lub
innymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
8) dokonywania okresowej oceny efektywności
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9) dokonywania okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu
funkcjonowania ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego (nie rzadziej niż raz w roku);
10) podejmowanie
działań mediacyjnych i interwencyjnych w
sytuacjach kryzysowych.
§ 9.
Wychowawca
klasy jest koordynatorem dla zespołu w danej klasie.
Do zadań koordynatora należy:
1)
ustalanie terminów spotkań
zespołu;
2)
zawiadomienie o terminie spotkania
Zespołu: dyrektora szkoły i wszystkich członków (z tygodniowym wyprzedzeniem);
3)
prowadzenie dokumentacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
§ 10.
1. Zespół
dokumentuje swoją pracę w formie Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia. (załącznik
nr 1)
Karty
nie zakłada się dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego lub opinię o wczesnym
wspomaganiu rozwoju.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
zakładamy
arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu
funkcjonowania ucznia.
(załącznik nr 2)
2. Zespół
opracowuje w wyznaczonym terminie:
1) Plan
Działań Wspierających dla uczniów z opinią psychologiczną oraz objętych pomocą
psychologiczno-pedagogiczną wskazanych przez dyrektora i nieposiadających orzeczeń. (załącznik nr 3)
Dla uczniów
o jednorodnych potrzebach może być opracowany wspólny PDW.
2) Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla ucznia z orzeczeniem o
potrzebie kształcenia specjalnego, uwzględniający zalecenia poradni
psychologiczno-pedagogicznej. (załącznik nr 4)
§ 11.
Jeżeli
uczeń nie posiada opinii psychologicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego, a najbliżsi z otoczenia dziecka
(nauczyciele, rodzice, wychowawca, specjalista) widzą potrzebę objęcia
pomocą psychologiczno – pedagogiczną
składają do dyrektora placówki wniosek o objęcie ucznia pomocą
psychologiczno – pedagogiczną. (załącznik nr 5)
Dyrektor
szkoły po przeprowadzonej analizie
zatwierdza lub odrzuca wniosek.
W
przypadku zatwierdzenia przekazuje wniosek koordynatorowi, który realizuje zadania podobnie jak w przypadku uczniów z
opinią lub orzeczeniem.
§12.
Na podstawie zaleceń Zespołu dyrektor szkoły
ustala formy, sposoby
i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w
którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
§13.
O ustalonych dla dziecka formach, sposobach, wymiarze i okresie udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
koordynator informuje rodziców lub opiekunów prawnych na spotkaniu
Zespołu.
§ 14.
Po każdym spotkaniu Zespół przedstawia Kartę dyrektorowi szkoły.
§ 15.
1.
Zespół dokonuje, co najmniej raz w roku, oceny
efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku, w danym
roku szkolnym przed opracowaniem arkusza organizacji szkoły na kolejny rok szkolny.
§ 16.
Rodzice uczniów posiadających opinię
psychologiczną lub orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego mogą nie wyrazić zgody na pomoc
psychologiczno – pedagogiczną oferowaną przez szkołę. Są zobowiązani wówczas do
podpisania oświadczenia o rezygnacji z pomocy psychologiczno –
pedagogicznej. (załącznik
nr 7)
§ 17.
1.
Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela
Zespół dokonuje oceny efektywności form udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora szkoły
okresu udzielania danej formy pomocy.
2.
Dokonując oceny, o której mowa powyżej, Zespół
określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane
formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.
Na podstawie oceny, dokonanej przez Zespół,
przed upływem ustalonego przez dyrektora szkoły okresu udzielania danej formy
pomocy, dyrektor szkoły decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku
danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4.
Spotkania Zespołu odbywają się w miarę
potrzeb.
5.
Spotkania Zespołu zwołuje Koordynator.
6.
Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mogą
uczestniczyć w spotkaniach Zespołu.
(załącznik
nr 6)
7.
W spotkaniach Zespołu mogą także uczestniczyć:
1) na wniosek dyrektora szkoły - przedstawiciel
poradni psychologiczno- pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej;
2) na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego
dziecka - inne osoby, w szczególności
lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
9. Osoby biorące udział w spotkaniu Zespołu są
obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
Procedura obowiązuje od dnia 29 maja 2012
roku.
…………………………………………………
Data i podpis
dyrektora szkoły
ZARZĄDZENIE DYREKTORA NR ……. /2012
SZKOŁY PODSTAWOWEJ Nr 112 Z
ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. MARII KOWNACKIEJ W WARSZAWIE
z dnia
…………………….
w
sprawie wdrożenia procedury świadczenia organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
Na podstawie § 19 ust 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2010 nr 228, poz.
1487) oraz
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia wychowania opieki dla dzieci
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach
i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. 2010 nr 228, poz. 1490) i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm. (Dz. U. 2002 nr 23, poz. 225).
i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. 2010 nr 228, poz. 1490) i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm. (Dz. U. 2002 nr 23, poz. 225).
Wprowadzam:
§ 1.
Procedurę organizacji i świadczenia pomocy
psychologiczno – pedagogicznej w Szkole Podstawowej nr
112 z Oddziałami Integracyjnymi im.
Marii Kownackiej w
Warszawie, której treść stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2.
Procedura obowiązuje wszystkich nauczycieli
zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 112 w Warszawie.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia.
…………………………………
Data, podpis dyrektora szkoły
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz