Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 14 czerwca 2012

PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 112 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. MARII KOWNACKIEJ W WARSZAWIE


PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 112                           Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. MARII KOWNACKIEJ                  W WARSZAWIE

Procedury zostały opracowane zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn. 17 listopada 2010  r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.


§ 1.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole
polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§ 2.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole  jest udzielana z inicjatywy:
1) rodziców ucznia;
2) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
3) poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

§ 3.

W szkole pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:

1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno - wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) porad i konsultacji.

§ 4.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje Dyrektor.

1.    Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
1)    nauczyciele pracujący z uczniem;
2)    specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.


§ 5.

Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest:

1)    rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów , w tym szczególnie uzdolnionych;
2)    zaplanowanie sposobów ich zaspokajania;
3)    realizacja zaleceń i ustaleń zespołu;
4)    dokonywanie bieżących obserwacji efektywności działań zalecanych przez zespół.


§ 6.

      Dyrektor po otrzymaniu informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno -pedagogiczną  wskazuje zespół nauczycieli, których zadaniem będzie zorganizowanie i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej                           i wyznacza koordynatora.

§ 7.

1.  Zespół/y tworzy się niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii lub orzeczenia  poradni psychologiczno-pedagogicznej,                 w tym poradni specjalistycznej.

2.  Zespół tworzy się także dla ucznia nieposiadającego orzeczenia lub opinii,                       po otrzymaniu informacji od nauczyciela lub specjalisty stwierdzającej, że ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne uczeń wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, przy czym nauczyciel lub specjalista przekazuje tę informację dyrektorowi niezwłocznie po stwierdzeniu takiej potrzeby.


§ 8.

W skład zespołu/zespołów wchodzą nauczyciele oraz specjaliści pracujący                               z uczniem.

Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole w tym w szczególności:

1)     ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej   z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;

2)     określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych   i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,        a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię także                               z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;

3)     określenie sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających                   z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych                                 i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;

4)     dokumentowanie ustaleń z posiedzeń zespołu;

5)     opracowanie  IPET-u dla uczniów posiadających orzeczenie,  KIPU (kartę indywidualnych potrzeb ucznia) i PDW (plan działań wspierających) dla uczniów posiadających opinię psychologiczną lub zakwalifikowanych przez dyrektora do objęcia pomocą;

6)     określenie  działań wspierających rodziców ucznia;

7)     w zależności od potrzeb określenie zakresu współdziałania z poradniami specjalistycznym, organizacjami pozarządowymi lub innymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

8)     dokonywania okresowej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

9)    dokonywania  okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (nie rzadziej niż raz w roku);

10) podejmowanie działań mediacyjnych  i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

§ 9.

 Wychowawca klasy jest koordynatorem dla zespołu w danej klasie. 

 Do zadań koordynatora należy:

1)    ustalanie terminów spotkań zespołu;
2)    zawiadomienie o terminie spotkania Zespołu: dyrektora szkoły i wszystkich członków (z tygodniowym wyprzedzeniem);
3)    prowadzenie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.


§ 10.

1.    Zespół dokumentuje swoją pracę w formie Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia.    (załącznik nr 1)
Karty nie zakłada się dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub  opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju.

          Dla ucznia z orzeczeniem  o potrzebie kształcenia specjalnego zakładamy    
          arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.  
                      (załącznik  nr 2)                                             


2.    Zespół opracowuje w wyznaczonym terminie:
1)    Plan Działań Wspierających dla uczniów z opinią psychologiczną oraz objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wskazanych przez dyrektora  i nieposiadających orzeczeń.    (załącznik nr 3)
Dla uczniów o jednorodnych potrzebach może być opracowany wspólny PDW.

2)    Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla ucznia                              z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.   (załącznik nr 4)







§ 11.

Jeżeli uczeń nie posiada opinii psychologicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a najbliżsi z otoczenia dziecka  (nauczyciele, rodzice, wychowawca, specjalista) widzą potrzebę objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną  składają do dyrektora placówki wniosek o objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną.  (załącznik nr 5)

Dyrektor szkoły  po przeprowadzonej analizie zatwierdza lub odrzuca wniosek.
W przypadku zatwierdzenia przekazuje wniosek koordynatorowi, który realizuje  zadania podobnie jak w przypadku uczniów z opinią lub orzeczeniem.


§12.


Na podstawie zaleceń Zespołu dyrektor szkoły ustala formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.


§13.

O ustalonych dla dziecka formach, sposobach,  wymiarze i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej  koordynator informuje rodziców lub opiekunów prawnych na spotkaniu Zespołu.

§ 14.

Po każdym spotkaniu Zespół przedstawia Kartę dyrektorowi szkoły.


§ 15. 

1.    Zespół dokonuje, co najmniej raz w roku, oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku, w danym roku szkolnym przed opracowaniem arkusza organizacji szkoły na kolejny rok szkolny.


§ 16. 


        Rodzice uczniów posiadających opinię psychologiczną lub orzeczenie                  o potrzebie kształcenia specjalnego mogą nie wyrazić zgody na pomoc psychologiczno – pedagogiczną oferowaną przez szkołę. Są zobowiązani wówczas do podpisania oświadczenia o rezygnacji z pomocy psychologiczno – pedagogicznej.           (załącznik nr 7)

§ 17.



1.    Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela Zespół dokonuje oceny efektywności form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora szkoły okresu udzielania danej formy pomocy.

2.    Dokonując oceny, o której mowa powyżej, Zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3.    Na podstawie oceny, dokonanej przez Zespół, przed upływem ustalonego przez dyrektora szkoły okresu udzielania danej formy pomocy, dyrektor szkoły decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

4.    Spotkania Zespołu odbywają się w miarę potrzeb.

5.    Spotkania Zespołu zwołuje Koordynator.

6.    Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mogą uczestniczyć w spotkaniach Zespołu.
    (załącznik nr 6)

7.    W spotkaniach Zespołu mogą także uczestniczyć:
1)     na wniosek dyrektora szkoły - przedstawiciel poradni psychologiczno-   pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2)     na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego dziecka - inne osoby,                           w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.

9. Osoby biorące udział w spotkaniu Zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.









Procedura obowiązuje od dnia 29 maja 2012 roku.


                                                                                                                      …………………………………………………
                                                                         Data i podpis dyrektora szkoły
ZARZĄDZENIE DYREKTORA NR …….  /2012
SZKOŁY PODSTAWOWEJ Nr 112                                                                       Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. MARII KOWNACKIEJ                          W WARSZAWIE
z dnia …………………….

w sprawie wdrożenia procedury świadczenia organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Na podstawie § 19 ust 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2010 nr 228, poz. 1487) oraz
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia wychowania opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach
i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. 2010 nr 228, poz. 1490)                 i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r.                    w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm. (Dz. U. 2002 nr 23, poz. 225).


Wprowadzam:

§ 1.

Procedurę organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej                     w Szkole Podstawowej nr 112  z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Kownackiej               w Warszawie, której treść stanowi  załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 2.


Procedura obowiązuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 112 w Warszawie.  


§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



…………………………………
                                                                                            Data, podpis dyrektora szkoły

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz